The Refreshments

Sveriges främsta rock’n’roll-band är tillbaka med mer av allt det goda och mindre av allt annat!
Det är knappast någon överdrift att påstå att The Refreshments sedan 1995 har varit svenska folkets mest pålitliga leverantörer av högenergisk ”rock” och ungefär lika mycket gungande ”roll”. Nu är de tillbaka med sitt trettonde album med eget material (femtonde om vi räknar med två julplattor med mestadels eget material). ”Straight Up” skulle kunna översättas till någonstans mellan ”ärlig” och ”rakt upp och ner”, och precis i den skärningspunkten hittar vi The Refreshments modell 2017.

Läs mer

Genom att åka land och rike runt och spela sin musik live kväll efter kväll har de metodiskt mejslat ut en rock’n’roll-kombination så omisskännligt deras egen och så kompromisslöst svängig att de i över två decennier fått en stadigt växande publik att bugga loss, stampa takten med foten och höja volymen på bilstereon - ibland samtidigt.

Det började osannolikt nog på 80-talet. I en tid när syntpop och mjukmetall dominerade insåg ett gäng tonåriga gävlebor att de gillade Chuck Berry, Rockpile och klassisk rock’n’roll mer än allt annat som visades på MTV och spelades på radion.

1989 bestämde de sig för att göra något åt saken, bildade The Refreshments och har efter över en halv miljon sålda skivor (varav tolv guld och två platina), en Grammisnominering och mer än 4 000 livespelningar förtjänat titeln som Sveriges hårdast arbetande och mest rotfasta rock’n’roll-band flera gånger om.

Samtidigt har de genom att kompa och spela ihop med turnerande brittiska rocklegender som Dave Edmunds, Billy Bremner, Mickey Jupp, Steve Gibbons, Albert Lee och Geraint Watkins skaffat sig ett internationellt rykte som ett av Europas tätaste band.

Nu är de tillbaka med sitt trettonde album med eget material (femtonde om vi räknar med två julplattor med mestadels eget material). ”Straight Up” skulle kunna översättas till någonstans mellan ”ärlig” och ”rakt upp och ner”, och precis i den skärningspunkten hittar vi The Refreshments modell 2017.

Av plattans tolv låtar är sju skrivna av låtskrivardynamon och sångaren, Joakim Arnell, som dessutom är bandets basist och tillsammans med trummisen Mats Forsberg utgör den gungande svängmaskin som ger bandet dess karaktäristiska driv.

Arnell har laddat upp med ett gäng riktiga rock’n’roll-stänkare som redan i inledande ”Another Mother” låter gitarristen Jonas Göransson sätta nivån med ett ”wacka-wacka”-komp som får en att vilja öppna en kall öl och utlysa ett spontant party.

Även ”Plain Jane” och ”Shootin’ The Breeze” är patenterade Refreshmentsrockare av det där slaget som inget annat band lyckas få till med samma självklara sväng.

Men styrkan med ”Straight Up” är inte att bandet än en gång bekräftar det vi redan vet, utan att de genom hela albumet överraskar med låtval, arrangemang och musikaliska utflykter som får dem att låta mer taggade än någonsin.

Vem hade t ex kunnat tro att 1972 års gamla hippieballad ”Sylvia’s Mother” med Dr Hook & the Medicine Show skulle kunna skruvas upp till en galopperande countryrocker i expressfart? Men i The Refreshments tappning låter det plötsligt så självklart.

”Det är en så underbart enkel låt med de klassiska tre ackorden – och med en text som låter ännu mer frustrerande desperat i högre tempo. Jag var ett stort Dr Hook-fan som liten och skulle bara kolla upp om jag fortfarande tyckte att de lät bra. Så hörde jag ”Sylvia’s Mother” och tänkte ”hmmm”, berättar Joakim Arnell.

Ett annat lika oväntat som lyckat låtval är Londons new wave-hjälte Wreckless Erics andra singel ”Reconnez Cherie” från 1978, som en elvaårig Joakim Arnell spelade in på sin kassettbandspelare och sedan aldrig riktigt glömde. Refreshments ger låten det texmex-lyft som egentligen bara anas i originalet.

Just texmex-influenserna – ledigt hämtade från samma skola som Sir Douglas Quintet och The Mavericks - är ett annat utmärkande drag på ”Straight Up”. Särskilt tydligt blir det genom dragspelsvirtuosen Anders Larsson, som lämnade Borlängetrakten för att i tre låtar ta rollen som Refreshments egen Flaco Jimenez. Lyssna bara på ”Enough Is Enough” och känn en försmak av sommaren 2016 redan nu.

Samtidigt utforskar bandet denna gång två andra klassiska ”roots”-spår i två Arnell-signerade låtar: ”Bluebird” är en febrig och mollklingande mix av rockabilly och surfpop på rymmen från ett Quentin Tarantino-soundtrack, medan ”The Peacemaker” drar ner tempot och skruvar upp gitarrförstärkarens tremoloreglage till ett läge där man anar ett svettigt klubbgig med ett ungt Creedence Clearwater Revival.

Och då har vi inte ens nämnt insatserna från bandets egen Jerry Lee Lewis, Johan ”J.B” Blohm på piano och sång. I tre låtar gräver sig bandet djupare ner i 1900-talets musikhistoria än någonsin tidigare, och kommer upp med tre mycket lyckade låtval.

”Magic Moon” är t ex en lätt bortglömd Ned Miller-popare från tidigt 60-tal, vars stora rock’n’roll-merit är att den är skriven av bröderna Johnny och Dorsey Burnette från legendariska Rock’n’Roll Trio.

”’Till I Waltz Again With You” var en smäktande countryballad med ena benet i 40-talets storbandsera när den spelades in av Teresa Brewer 1953, men Refreshments lutar sig mer på Bill Reeders version från 1961 och rockar upp låten till en snabb och övertygande countryboogie.

Avslutande ”Trouble In Mind” sätter punkt för albumet med maximal stilkänsla. Inspelad redan 1924 är detta en bluesklassiker som har tolkats av legender som Sister Rosetta Tharpe, Bob Wills & His Texas Playboys, Dinah Washington, Sam Cooke, Everly Brothers, Nina Simone, George Jones, Aretha Franklin – och Jerry Lee Lewis, vars vänsterhand inte oväntat svävar över Refreshments version.

The Refreshments nya album heter ”Straight Up”. Som i ”snart är det sommar”, ”let’s party”, ”det här vill jag se live” eller ”spela den där snabba låten en gång till”. Missa den på egen risk.

Turnéperiod: 

På förfrågan

Line up: 

Joakim Arnell, Sång/Bas
Johan J.B. Blohm, Piano /Sång
Mats Forsberg, Trummor
Jonas Göransson, Gitarr

Diskografi: 

2016 – Straight Up
2014 – Wow Factor
2013 – Let It Rock - The Chuck Berry Tribute
2012 – Highways & Byways
2011 – Riding Along with the Refreshments
2010 – Christmas Wishes
2009 – A Band's Gotta Do What a Band's Gotta Do
2008 – Jukebox - Refreshing Classics
2007 – Christmas Spirits
2006 – 24-7
2006 – It's Got To Be Both Rock 'n' Roll
2004 – Easy to Pickup Hard to Put Down
2003 – Rock'n'Roll X-Mas
2003 – On the Rocks
2001 – Here We Are - Best of The Refreshments
2001 – Real Songs on Real Instruments
2000 – Musical Fun for Everyone
1999 – Are You Ready
1997 – Trouble Boys
1995 – Both Rock'n'Roll

Pressbilder: 
(Klicka på bilderna för större storlek)